Mt 12:31Hívő is elkövetheti a Szentlélek káromlását?
„Ezért mondom nektek: minden bűn és káromlás megbocsáttatik majd az embereknek, de a Lélek káromlása nem bocsáttatik meg.”
Probléma
Nem egy hívő keresztény aggódik amiatt, hogy esetleg elkövette a Szentlélek
káromlásának megbocsáthatatlan bűnét. Egyes tanítók szerint ugyanis „a Lélek káromlása” olyan káromkodás,
amelyben szerepel Isten, mások szerint a Szentlélek akaratának való ellenállás, ismét mások szerint annak megkérdőjelezése
vagy tagadása, hogy egy bizonyos (tipikusan: karizmatikus) hitéleti
jelenség mögött a Szentlélek áll.
Értelmezés
Először is, a „káromlás”-nak fordított görög blaszfémia jelentése rágalmazás vagy sértegetés, lényege a 32. vers
szerint „a Szentlélek ellen szólni”. Nem pusztán káromkodásról van tehát
szó, nem is a Lélek akaratának való ellenállásról, hanem a Szentlélek személye
vagy műve elleni, sértő, rágalmazó szavakról. Hogy miért tenne bárki is ilyesmit,
az kiderül a szövegkörnyezetből.
Jézus
szavainak háttere ugyanis egy csodálatos gyógyulás, ami egyes farizeusok szerint
nem a Szentlélek, hanem tisztátalan lélek, konkrétan Baál Zevul, egy régi filiszteus istenség
műve. Nem pusztán tévedtek vagy félreértettek valamit, hanem Jézus csodáját tulajdonították
az ördögnek (12:23-24). Döntő jelentősége van a motivációjuknak: Jézust már
korábban be akarták vádolni (12:10), és meg akarták ölni (12:14), tettét ezért akarták
az ördögnek tulajdonítani (12:25-27). Jézus szerint őt magát félre lehet
érteni, róla lehet rosszat mondani (12:32), de a tettét bárkinek helyesen
kellett volna megítélni, akinek helyesek az indítékai (12:33-37).
Alkalmazás
A szöveg olyanokról szól, akik Jézus
elleni gyilkos indulatból fakadóan
tagadták, hogy Jézus tette mögött Isten áll, hanem démon. Jézus figyelmeztetése
is az ellenségeinek szól, nem a híveinek.
Egy mai hívő tehát, aki Jézust Uraként
szereti és követi, eleve nem követheti el
ezt a bűnt.
Ami a Szentléleknek
tulajdonított jelenségek megítélését illeti, egyfelől valóban tanácsos az óvatos fogalmazás (de nem
a Mt 12:31 miatt, vö. 1Thessz 5:19-22 Róm 14:4 Jak 4:12), másfelől szükséges és
jogos a vizsgálat igénye, éppen Krisztus Testének védelmében (de más igék alapján,
Mt 7:15-23 1Kor 11:4 1Thessz 5:19-21 1Jn 4:1 stb.).